Expresia smart factory,”fabrică inteligentă”, a fost inventată pentru prima dată în 2011, în cadrul expoziției comerciale din Germania, Hanover Messe. Termenul descrie un mediu puternic digitalizat în care utilajele se optimizează și funcționează în mod autonom. Cu toate acestea, deși se află în vocabularul nostru de aproape un deceniu, fabricile inteligente nu sunt încă ceva obișnuit. Aș dori să subliniez faptul că “fabricile conectate” ar putea fi primul pas în realizarea digitalizării în producție.
O fabrică conectată descrie o instalație care utilizează tehnologia digitală pentru un schimb de informații fără întreruperi între oameni, mașini și senzori. Spre deosebire de inițiativele privind fabricile inteligente, se pune mai puțin accent pe utilaje și mai mult pe conectivitate.
Inițiativele privind fabricile conectate se pot derula în paralel cu proiectele privind fabricile inteligente. Cu toate acestea, obiectivul fabricii conectate se concentrează în întregime pe automatizarea proceselor mecanice, dar și pe atingerea unei stări ideale de producție prin productivitate durabilă, autocorecție și calitate. Dar, cum se poate atinge această stare?
Primul pas: Puneți datele la dispoziție pentru decizii
Fabricile conectate sunt dezirabile datorită ofertei unice pe care o oferă lucrătorilor și a faptului că le dau posibilitatea de a lua decizii. Luați ca exemplu un inginer de întreținere. Într-o fabrică conectată, inginerul va avea vizibilitate asupra întregii operațiuni a fabricii prin conectivitatea dintre utilaje, senzori și software-ul fabricii.
Utilizând o platformă software cu un tablou de bord adecvat, acesta poate filtra datele unui anumit utilaj și le poate suprapune cu programul de producție al fabricii. Folosind această perspectivă, ei pot decide care este momentul optim pentru a programa întreținerea.
Combinația de control, vizibilitate și flexibilitate a fabricii conectate le permite lucrătorilor să ia decizii mai bune – în contrast pur și simplu cu concepția greșită conform căreia fabricile de producție puternic digitalizate dezavantajează angajații și deplasează locurile de muncă.